Ahad, 29 November 2009

YEA YEA.. AKU DAH PANDAI KELIM KARIPAP...




Hahahhahaa.... lawak jerk tajuk entry kali nih..sure sesaper yg baca rasa nak termuntah........suker hati korang lar yg pasti aku rasa bangga sebab selama 30 thn aku idup inilah kali pertama aku kelim karipap yg aku buat sendiri... sebelum nih aku hanya pakai acuan karipap yg ada jual kat kedai tue... sangat senang........ uli, gelek dan terus terap.... tp berkat kesabaran aku belajar dari kak ita, akhirnya aku dah boleh kelim karipap sendiri.....tima kasih banyak pada kak ita sbb ajar aku...!! yeaaa lepas nih, bila balik melaka, boleh ler aku tolong mak kelim karipap.... sbb sebelum nih asyik pandang ajork............ :)
Actually nih adalah lebihan adunan karipap yg aku dgn kak ita buat utk majis Hari Raya Aidiladha di kedutaan... jadi petang tadi aku hanya buat intinyer ajer.. disebabkan daging korban pemberian kak ida dari kedutaan banyak.. maka aku buat inti kari daging utk karipap aku nih...lepas aku kelim aku frozenkan ....... biar dia keras... so next time kalu nak mkn just keluarkan dari peti ais dan goreng...........ini petua yg aku belajar dari kak ita.. kalu korang nak simpan karipap korang bagi dia tahan lama, lepas korang kelim tue susun dalam dulang dan letak dlm peti ais paling atas.. tempat beku tue........agak2 sumer dah beku korang masukkan jer dlm plastik.. next time bila nak mkn keluarkan dan goreng... korang x yah nak tunggu karipap tue lembik ker aper .. just keluarkan dari peti ais dan masuk dalam kuali.......... and minyak plak korang x yah tunggu minyak tu panas.. boley masuk ajor.. tp dgn syarat api jgn terlalu besar dan selalu ler korang terbalik2 kan karipap tue............... and lagi satu petua aku belajar dari kak ita nk bagi kulit karipap korang sangat2 rangup dan sedap........... masa korang uli tue butter yg korang masukkan jgn korang adunkan sampai sebati... biar dia berketul pun xper......... and gunakan air yg dicampur dgn ais.........masa uli tu x payah beria2 sgt mcm korang uli tepung nak buat roti........just gaul2 ajork..........sure karipap korang sedap nanti... x caya cubalah!



4 ulasan:

Unknown berkata...

ala watie..ni blog nko ske arr nk tulis cmne pon kan..sp2 x ske jgn la bc..weh nnt bole copy resepi dlm blog nko...thx for sharing
best eak dh pndai msk..buat kueh sume =) keep it up!!

whizatie berkata...

thanks wa...aku byk belajar dari wife boss wiz... dia dah byk kali posting overseas..so mcm2 kueh/kek dia pandai wat...orait dear...

-LaDy rAzOr- berkata...

meh ler anto sket yg dah frozen tu ke HQ Tourism nie haaaa.....tingkat 24 yer!
nyum....nyum....
ekekekee......

@hasney^-^ berkata...

waaa..atie..pandai ko kelim karipap erk...has jerk yg tk lepas2 lagi nih....haru tulll..he..he.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin